K.T. Seest

Banegårdsarkitekten

Knud Tanggaard Seest (1889-1972) blev allerede i studietiden tilknyttet DSB’s tegnestue, under overarkitekt H. Wenck, hvor han kom til at deltage i et af nationalromantikkens sidste, store projekter, nemlig Købehavns Hovedbanegård.
K.T. Seest var aktiv i Akademisk Arkitektforenings tegnehjælp (og leder i årene 1914-’15), og kom her til at arbejde sammen med Hans Koch om opførelsen af havebyen Buen/Grænsen på Frederiksberg.
Seest blev selv overarkitekt i DSB efter Wenck, og bestred denne stilling i årene 1922-’49.
Seest er nok mest kendt for sine fine, funktionalistiske S-stationer på Vesterport og Nørrebro i København, og den strengt nyklassicistiske Århus Banegård, men har derudover tegnet en række Bedre Byggeskik bebyggelser og villaer på Frederiksberg og i Søborg, og en lang række banegårdsbygninger i funktionalistisk og/eller nyklassicistisk stil.

Private arbejder:

–  Villa, Kildeskovsvej 21, Gentofte (1914, præmieret)

–  FKFB, kaldet Buen & Ved Grænsen; Finsensvej 102-08, 112-18, 128-34/Ved Grænsen 3-15, 19, 23-25, 29-55, 4-16, 24, 26, 50-56, 64-72, 76-90/Buen 3, 9, 11, 15-23, 4-20 (1915-16, sammen med Hans Koch, præmieret 1919)

–  Villaer på Runebergs Allé, Søborg: 3 (1914), 39-41 (1916), 6 (1918), 7 (1919), 11 (1919, præmieret), 12 (1919), 15 (1919) og 35-37 (1919, præmieret)

Foto: Frederiksberg Stadsarkiv, FKFB; Buen/Grænsen på Frederiksberg

–  Villa, Niels Finsens Allé 32, Søborg (1917)

–  Villa, Skovshovedvej 27, Charlottenlund (1920, præmieret)

–  Søborg Hovedgade 53 A (1920, præmieret)

–  Eget sommerhus, Hulvejen 14, Solrød Strand (1920)

Foto: Solrød Lokalarkiv, Hulvejen 14 i Solrød Strand

–  Den Sønderjyske By, Frederiksberg (1921, sammen med A.S.K. Lauritzen, præmieret 1922)

–  Wergelands Allé 30, Søborg (1923, præmieret)

–  Søborg Bank, Søborg Hovedgade 86 (1924)

–  Søborg Apotek, Søborg Hovedgade 88 (1924, præmieret)

–  Søborg Skole, Søborg Hovedgade 79 (1927-28)

–  Villa, Alperosevej 3, København (1928)

Foto: Den Sønderjyske By på Frederiksberg

Arbejder som DSB´s overarkitekt i årene 1922-’49:

  • Udvidelse af Københavns Hovedbanegård med kontorfløj, Bernstorffsgade (1919-23, sammen med Heinrich Wenck, fredet 1983)
  • Fragtmandshallerne, Borgmestervangen 7, København (1920-25, sammen med Heinrich Wenck, indstillet til fredning af Det Særlige Bygningssyn 2005, alligevel nedrevet 2007)
  • Toldmagasinbygning, Borgmestervangen 17, København (1930, indstillet til fredning af Det Særlige Bygningssyn, alligevel nedrevet 2007)
  • Vandtårnet ved Sorø Station (1922, fredet 1992)
  • Ombygning af Østerport Station (1923, stationen er i øvrigt fredet)
  • Ordrup Station (1924, fredet 1992)
  • Vandtårnet ved Ringgadebroen, Århus (1924, ombygget)
  • Ombygning af Ry Station og opførelse af pakhus (1924, fredet 1992)
  • Ringsted Station (1925)
  • Padborg Station (1928)
  • Århus Hovedbanegård (1927-29), –se foto
  • Horsens Station (1929)
  • Nørrebro Station (1929-30, fredet 1992)
  • Udvidelse af Klampenborg Station med bygning mod nord, Dyrehavevej 1 (1930)
  • Indretning af Statsbanernes færger og skibe på Korsør-Nyborg og kalundborg-Århus ruterne, bl.a. M/S Jylland og M/F Sjælland (1931-39, medarbejder var Sigurd Christensen)
  • Stationer til den københavnske S-bane (1931-42): Nordhavn Station og Vesterport Station (indstillet til fredning 2004 af det særlige Bygningssyn, men frafaldet), ombygning af Nørreport Station (1934) og endelig Peter Bangs Vej Station (1942, præmieret)
  • Hovedbygning til banegården i Teheran for A/S Kampsax, Den Transiranske Jernbane (1935)
  • Fredericia Station (med posthus og vandtårn) og Middelfart Station (begge 1935)
  • Vordingborg Station (1935-36)
  • Bernstorffsvej og Jægersborg Stationer (begge 1936)
  • Vordingborg Posthus (1937)
  • Ombygning af Næstved Station (1940-43, sammen med Ole Ejnar Bonding)
  • Marketenderibygning ved DSB centralværksteder, København (1941)

 

Andre arbejder:

  • Præmieret udkast til et gravmæle; Foreningen af 3. December 1892´s konkurrence i 1907
  • Monument fra 1939 på Fredericia Vold for jernbanetjenestemænd, omkommet under tjenesten, -udført sammen med Knud Larsen

 

Genbyg har varer fra følgende bygninger, tegnet af K.T. Seest:

Fragtcentralen, -godsfragtkompleks i forbindelse med Nørrebro Station, der efter at være indstillet til fredning af Det Særlige Bygningssyn, dog alligevel blev tilladt nedrevet efter indsigelse fra DSB, der havde planlagt et moderne erhvervsbyggeri på grunden, helt i stil med Føtex på nabogrunden.
Læs ByogLands fredningsforslag her: http://www.byogland.dk/documents/fredningssag_Kbh_Fragtmandshallerne.pdf